Lämna in material

Vad ska sparas och vad ska gallras?

Vad som är viktigt när man funderar på vad som ska sparas är att allt som är unikt för föreningen, som inte finns någon annanstans, det ska sparas. Det kan alltså inte bara gälla protokoll, verksamhetsberättelser, årsbokslut med mera utan det ska även gälla kallelser till möten, flygblad, fotografier (med uppgift om fotograf, datum, personer, ort). Allt som visar föreningens verksamhet.

Vi tar emot allt material utom verifikationer, med ett undantag. Finns det verifikationer fram till 1950 så tar vi emot dem också, det kan verka ologiskt och det är det också men skulle vi ta emot allt skulle inte våra utrymmen räcka till även om det är ett informationsbortfall.  Den rekommendation vi ger är att om det har hänt något mycket speciellt ett år t ex ett jubileumsår och det syns tydligt i verifikationerna så spara det. Annars ska alla verifikationer gallras efter 7 år. Tidigare var det 10 år men det är nu ändrat.

Hur går det till att lämna in arkivhandlingar?

För Medelpadsmaterial ringer du 076-117 87 60 eller 076-119 65 20 för att bestämma dag, tid och plats för leverans. Inlämningen sker på Kommunhuset, Norrmalmsgatan 4 i Sundsvall.

För Ångermanlandsmaterial ringer du 010-476 80 75 eller 076-779 85 75 för att bestämma dag och tid för leverans. Inlämningen sker på Arkivcentrum Nord (Majorsgränd 4) på Kusthöjden, i Härnösand.

Fotografier kan vara fantastiska tidsdokument.
Bildkälla: Föreningen semestervila åt Ångermanlands husmödrar.