Släktforska i föreningsarkiv

Har du tagit dig genom kyrkoarkiven och fyllt i ditt släktträd nio generationer bakåt, liksom alla kusiner, nästkusiner, morbröder och fastrar? Då är det kanske dags att ta reda på mer om vad dina släktingar gjorde på fritiden!

Föreningsarkivet Västernorrland har arkiv från ca 5 400 olika föreningar från länet. Genom medlemslistor, protokoll, fotografier och tidningsurklipp kan du fortsätta fylla i ditt västernorrländska släktträd. Att släktforska i föreningsarkiv kräver lite mer av forskaren, men bara man har tålamod kan det vara otroligt givande.

För att ge dig en hjälp på traven har vi satt ihop en handledning till hur man gör när man vill forska i Föreningsarkivet Västernorrlands arkivmaterial och tips på några olika ingångar som kan vara bra när man släktforskar. Lycka till!

Släktforska Föreningsarkivet Västernorrland.pdf

Tänk på att det är bra att höra av dig i förväg och beställa fram det arkivmaterial du vill forska i. Detta gäller främst medelpadsmaterial eftersom själva arkivmagasinet inte finns på Medelpadsarkiv i Kulturmagasinet.

Nykterhetsföreningar engagerade många kring sekelskiftet och början av 1900-talet. Kanske hittar du din släkting där?
Bildkälla Föreningsarkivet Västernorrland