Stadsvandring bland frikyrkorna i Sundsvall

Stadsvandring blir det den 12 juli kl 18. Samling utanför EFS-Kyrkan på Köpmangatan 2.

Årets sommarvandring börjar  i EFS-kyrkan som ursprungligen hette Sjömanskyrkan och vände sig främst till sjömän och andra som hade det svårt i samhället. Det bildades en förening som fick namnet Sundsvalls missionsförening. Föreningens medlemmar främst kvinnor gick ut och missionerade i staden, bl.a. genom att dela ut biblar, traktater och matpaket.

1875 uppfördes Sjömanskyrkan i hörnet Kyrkogatan – Skolhusallén (som då hette Tullbacken). Ritad av stadsplanearkitekten P. G. Sundius, och invigd den 28 december 1875. Kyrkans samlingssal rymde 400 personer. Det fanns också ett härbärge för arbetslösa sjömän. Sjömanskyrkan var den första samlingslokal i Sundsvall som hade gasljus.

Vid den stora branden 1888 blev Sjömanskyrkan helt förstörd. När en ny kyrka skulle byggas fanns det önskemål om att den skulle ligga i närheten av hamnen. En lämplig tomt köptes i hörnet Köpmangatan – Strandgatan (som då hette Jernvägsgatan). Arkitekt Gustaf Hermansson, samma arkitekt som ritat Gustav Adolfs-kyrkan och Sundsvalls prästgård, gjorde ritningarna till kyrkan och det gjorde han gratis. Kyrkan byggdes i romansk stil. På fasaden mot Strandgatan fanns ett stort rosettfönster, som senare murades igen. Den nya kyrkan fick också namnet Sjömanskapellet och invigdes den 20 december 1891. Kyrkans namn har ändrats två gånger, först till Lutherska kapellet och senare, vid renoveringen 1977, till EFS-kyrkan EFS står för Evangeliska Fosterlandsstiftelsen.

Vandringen kommer att gå längs Köpmangatan till Betlehemskyrkan, Skolhusallén och avslutas vid f d Metodistkyrkan. Förhoppningsvis kan vi även besöka Frimurarorden Bifrosts lokaler mitt emot Hedbergska Skolan.