Föreningsarkivet Västernorrland fyller 70 år (1943

Föreningsarkivet Västernorrland som startade som Arbetarrörelsens arkiv i Medelpad den 9 mars 1943 fyller 70 år. Det ska vi fira! Vi är en av de äldsta föreningsarkiven i landet. I Ångermanland gjordes också ambitiösa försök till bildandet av ett arbetarrörelsens arkiv år 1943 men inte förrän 1957 lyckades det. Sammanslagningen av de båda folkrörelsearkiven skedde den 3 maj 1983, alltså för 30 år sedan. 1998 bytte arkivet namn till Föreningsarkivet Västernorrland.

Seminarium och fest blir det den 13-14 november i Söråkers Folkets Hus. Vi firar tillsammans med Folkrörelsernas Arkivförbund. Men fram till dess ska vi också ha jubileumsföreläsningar i varje kommun.

Föreläsningar blir det med författaren Vibeke Olsson Falk och hennes böcker om Bricken på Svartvik. Hon kan som få beskriva väckelsens, nykterhetens och arbetarrörelsens betydelse för demokratiprocessen i detta land samtidigt som arkivens betydelse i författandet framhävs. Utan arkiv ingen historia.

En jubileumsbok arbetas fram under året med artiklar av närstående till arkivet samt tidigare chefer och ordföranden. Intressanta kapitel skrivs av förre kulturministern Bengt Göransson och författaren och forskaren Kjell Östberg. Boken ges ut i samband med seminariet i november.

Jubileumsföreläsningar under 2013

8 majÅngeVibeke Olsson-Falk
17 SeptHärnösandVibeke Olsson-Falk
18 SeptÖ-vikVibeke Olsson-Falk
1 OktKramforsVibeke Olsson-Falk
22 OktSollefteåVibeke Olsson-Falk
19 NovTimråVibeke Olsson-Falk

Plats och tid meddelas senare.

Medarrangör är ABF Västernorrland.