Referat från årsmötet i Bräcke Bönhus

Sonja Rahmström underhöll med dragspel och sång, Kenneth Westin berättade om sitt liv som bönhuspojke och Eva Andersson var mötesordförande vid Föreningsarkivets årsmöte i Bräcke Bönhus i Ullånger. Faktiskt är arkivchefen också med på ett hörn.

Foto Bo Anders Öberg

Referat från årsmöte för Föreningsarkivet Västernorrland, torsdagen den 18 april 2013. Bräcke Bönhus Ullånger

I arkivlänet Västernorrland höll länsarkivet Föreningsarkivet Västernorrland sitt årsmöte denna gång i Bräcke bönhus i Ullånger.

Ordförande Bo Anders Öberg Härnösand välkomnade 45 mötesdeltagare till årsmötet. Martin Westerholm Härnösand läste en dikt av Birger Norman, som uppskattades mycket av deltagarna. Sonja Henriksson spelade dragspel och sjöng för oss.

Till mötesordförande valdes Eva Andersson vice ordförande i landstingets regionala nämnd. Styrelsen omvaldes, Bo Anders Öberg fick fortsatt förtroende som ordförande.
Verksamhetsplanen diskuterades. Samarbete också med CEDIF, Mittuniversitetet särskilt gällande digitala leveranser och e-arkiv.

Arkivchefen Ulrika Hådén informerade om att Föreningsarkivet Västernorrland fyller hela 70 år detta år , det firas bl a med föreläsningar med Vibeke Olsson Falk och en jubileumsbok ska ges ut till jubileet. Förutom historik kommer tidigare ordföranden, arkivchefer och närstående ges tillfälle att få skriva om det som engagerat dem mest. Seminarium och jubileumsfest blir det den 13-14 november i Söråkers Folkets Hus tillsammans med Folkrörelsernas Arkivförbunds Höstträff.

Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar fick Kenneth Westin tidigare landstingsledamot tillfälle att berätta om sin egen historia under namnet Bönhuspojken.
Föreningsarkivet Västernorrland är en av ett 20-tal föreningsarkiv i landet som arbetar med att ta hand om föreningars kulturarv i form av handlingar, fanor, affischer, fotografier med mera. Föreningsarkivet Västernorrland tar hand om föreningars kulturarv i Västernorrland.

Mötesprotokollet finns att ladda ner i doc-format.