Föreningsarkivet Västernorrland söker arkivchef me

Föreningsarkivet Västernorrland är en länsarkivinstitution med 7 anställda, varav fyra arbetar halvtid. Vi bevarar föreningars kulturarv i Västernorrland i form av arkivhandlingar, affischer, fanor/standar m.m. Vi har kontorslokaler, depåer och forskarservice i Sundsvall och i Härnösand. Vi ser det som viktigt att materialet tillgängliggörs samtidigt som vi vill stödja intresset för den lokala historien. Vi är engagerade i ABM-samverkan i länet. Vi arbetar även med uppdrag, råd och service i arkivfrågor.

Arbetsuppgifter

Dina arbetsuppgifter blir att marknadsföra arkivinstitutionen, leda personalen, vara föredragande vid styrelsemöten, ha medlemskontakter, producera trycksaker, söka medel från finansiärer, ordna och förteckna arkiv, ta emot studiebesök och delta i programverksamhet i samarbete med ABM- institutioner. Du har ekonomi- och budgetansvar. IT-projekt pågår och arkivpedagogik ingår.

Kvalifikationer

Vi vill att du har en akademisk examen där arkivvetenskap ingår. Det är önskvärt att du har goda IT-kunskaper. Körkort och humor krävs, tunga lyft kan förekomma. Du har social kompetens, är initiativrik och serviceinriktad, kan arbeta självständigt och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Anställningens omfattning

Prova oss i tre månader, passar vi ihop erbjuder vi dig tillsvidareanställning på heltid.

Kontakt och förfrågningar

Ulrika Hådén, arkivchef 060 19 14 77
ulrika.haden@sundsvall.se

Facklig företrädare för Unionen