Föreningsarkivets fd. arkivchef Ulrika Hådén med jubileumsboken.

Föreningsarkivets jubileumsbok

Vill du läsa om arbetarrörelsens arkiv som blev Folkrörelsearkivet i Västernorrland och slutligen Föreningsarkivet i Västernorrland kan du beställa vår jubileumsbok. Kontakta arkivchefen på tfn 076-119 65 20 eller maila till foreningsarkivet@sundsvall.se. Boken kostar 150.- inkl frakt. Vi har även publicerat bokens förord som är skrivet av ordförande Bo-Anders Öberg.

Förord

Det är med glädje och tillfredsställelse som vi i Föreningsarkivet Västernorrland nu kan fira vårt 70 års jubileum och presentera denna bok. De gångna 70 åren har som framgår av den historia som återges i denna bok, byggt på entusiasm och en genuin vilja att värna den folkliga kulturen. Att bevara historien från den tid då folkrörelserna på många sätt bidrog till uppbyggnad av det samhälle vi har i dag.

Ett önskemål är att kartlägga hur folkrörelserna bidragit till samhällsutvecklingen, i kampen för demokrati, i folkrörelseprocessen och i den enskildes utveckling.

Föreningsarkivet har under dessa 70 år kunnat samla ovärderliga skatter i form av handlingar, fanor, standar, affischer mm. Den som vill lära av historien har mycket att hämta bland våra 5 163 bevarade föreningsarkiv. Många av dessa är så kallat herrelösa då föreningarna upphört.

Vår verksamhet är inte en publik kulturyttring som t ex, teater, film, musik med flera Vi måste därför fortsätta vårt arbete för att tillgängliggöra och skapa intresse för våra möjligheter och vår verksamhet. Vårt och folkrörelsernas historiska minne får förhoppningsvis med vårt jubileum och denna bok, draghjälp i arbetet för en kulturyttring som är viktig och ”nära backen.”

Hur skulle det sett ut om vi inte funnits, vi människor och organisationer som insett och inser värdet att värna om denna form av kulturarvet. Hur skulle det annars sett ut om ingen tog detta ansvar?

Stort tack till alla som arbetat och bidragit till dessa 70 år och denna bok.

Härnösand den 8/8-2013
Bo-Anders Öberg