Arkivcentrum nord i Härnösand

Onsdag 09.00–12.00
Torsdag 09.00–12.00
Fredag Stängt

Detta kan komma att ändras med kort varsel så ring gärna innan ditt besök.

Telefon och mejladress
För att beställa fram önskat material, kontakta Torgny Kemper 076-779 85 75, torgny.kemper@sundsvall.se

Ta kontakt med oss innan besöket så att materialet hinner plockas fram.

För skolbesök eller liknande, kontakta Helena Åberg 076-119 65 33, helena.aberg@sundsvall.se

Arkivchef Katarzyna Forsberg 076-1196520, katarzyna.forsberg@sundsvall.se

Forskarservice

På Arkivcentrum Nord finns det datorer där du kan släktforska och fördjupa dig i lokalhistoria genom olika databaser och en forskarsal för forskning i originalhandlingar. Det finns även ett pentry för besökare.

Eftersom man inte får låna med sig arkivmaterial hem är det möjligt att kopiera materialet. Det kostar 4 kr/sida. Det går också bra att fota arkivmaterial om du har med dig en egen kamera.

Förutom Föreningsarkivet Västernorrland finns här också Riksarkivet - Landsarkivet i Härnösand, Näringslivsarkiv i Norrland och Härnösands kommunarkiv.

Inlämning av arkivhandlingar

För att lämna in  material ringer du 076-779 85 75 för att bestämma dag och tid för leverans. Inlämning  sker efter överenskommelse på Arkivcentrum Nord på Kusthöjden, i Härnösand. Parkeringen utanför Arkivcentrum Nord är gratis.

Tillgänglighet

Tillgängligheten till våra lokaler är god. Entrédörren styrs från forskarsalen (besökare behöver varken öppna eller stänga dörren), det finns inga nivåskillnader och vi har hiss från entréplanet till forskarsalen. På båda våningarna finns tillgänglighetsanpassade toaletter. Det finns väldigt gott om utrymme för parkering.