Arkivcentrum nord i Härnösand

Måndag-fredag 09.00-12.00
Extraöppet vissa eftermiddagar

010-476 80 75 eller

Ta kontakt med oss innan besöket för att beställa fram önskat material.

Forskarservice

På Arkivcentrum Nord finns det datorer där du kan släktforska och fördjupa dig i lokalhistoria genom olika databaser och en forskarsal för forskning i originalhandlingar. Det finns även ett pentry för besökare.

Eftersom man inte får låna med sig arkivmaterial hem är det möjligt att kopiera materialet. Det kostar 4 kr/sida. Det går också bra att fota arkivmaterial om du har med dig en egen kamera.

Förutom Föreningsarkivet Västernorrland finns här också Riksarkivet - Landsarkivet i Härnösand, Näringslivsarkiv i Norrland och Härnösands kommunarkiv.

Inlämning av arkivhandlingar

För att lämna in  material ringer du 010-476 80 75 eller 076-779 85 75 för att bestämma dag och tid för leverans. Inlämning  sker efter överenskommelse på Arkivcentrum Nord på Kusthöjden, i Härnösand. Parkeringen utanför Arkivcentrum Nord är gratis.

Tillgänglighet

Tillgängligheten till våra lokaler är god. Entrédörren styrs från forskarsalen (besökare behöver varken öppna eller stänga dörren), det finns inga nivåskillnader och vi har hiss från entréplanet till forskarsalen. På båda våningarna finns tillgänglighetsanpassade toaletter. Det finns väldigt gott om utrymme för parkering.